Ogłoszono przetarg na kanał przez Mierzeję Wiślaną

  • Data publikacji: 13.01.2019, 14:35

Przetarg w sprawie budowy kanału na Mierzei Wiślanej obejmuje dopiero pierwszy etap prac.

 

Zgodnie z zapowiedziami z końcówki grudnia został ogłoszony przetarg na pierwszy etap prac nad kanałem, który ma przebiegać przez Mierzeję Wiślaną. Zamawiającym jest Urząd Morski w Gdyni a pełny tytuł zamówienia to "Wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – Część I". Wadium wynosi 5 mln zł, termin składania ofert kończy się 7 marca 2019 roku, a kryteria wyboru najlepszej z nich wyglądają następująco: 60% cena, 20% okres gwarancji jakości i 20% skrócenie terminu realizacji. Na wykonanie prac zwycięzca będzie miał 36 miesięcy. Co obejmuje pierwsza część prac?

 

Jeden z wielu planów dokumentacji projektowej. Autor: Mosty Gdańsk i PROJMORS.

 

Przede wszystkim chodzi o wykonanie portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, który umożliwi bezpieczne wpływanie jak i wypływanie z tego akwenu do kanału. Ma on też za zadanie chronić wszelką infrastrukturę, która mogłaby zostać uszkodzona podczas sztormu. Drugim nieco mniejszym elementem jest usypanie sztucznej wyspy refulacyjnej na Zalewie Wiślanym, na której będzie gromadzony urobek z prac ziemnych i pogłębiarskich. Najważniejszy jest jednak kanał żeglugowy ze śluzą i zamknięciami od strony obu zbiorników wodnych, oznakowanie nawigacyjne, budynki techniczne z parkingami, punkt widokowy, nowy układ drogowy z dwoma mostami obrotowymi oraz wszelkie sieci energetyczne, wodne i kanalizacyjne.

 

Według planów inwestycja ta ma kosztować około 880 mln złotych i zostanie ukończona najpóźniej do 2022 roku. Długość kanału wyniesie 1,3 km i pozwoli na ruch statków o długości do 100 m i 20 m szerokości. Planowana głębokość to 5 m, dzięki czemu kanałem będą mogły popłynąć jednostki o zanurzeniu około 4 m. Pozostałe dwa etapy prac nad inwestycją zapewne będą dotyczyć wykonania toru wodnego przez Zalew Wiślany i pogłębiania kanału rzeki Elbląg, tak aby utworzyć ciągłą drogę morskę o tej samej głębokości aż do portu w Elblągu.