Nowy sprzęt i przetargi w Wojsku Polskim
Wikimedia

Nowy sprzęt i przetargi w Wojsku Polskim

  • Dodał: Jakub Orzeszek
  • Data publikacji: 20.12.2018, 22:02

W ostatnich dniach Wojsko Polskie ogłosiło dostarczenie, wybór dostawców lub ogłoszenie przetargów na nowy sprzęt.

 

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia poinformował o wybraniu dostawcy pojazdów dla wojsk aeromobilnych. Zamówienie obejmowało nie tylko pojazdy, ale również przyczepy do nich. Pojazdy mogą być desantowane na spadochronach, mają ważyć nie więcej nić 3,5 tony i mieć ładowność nie mniejszą niż 1,2 tony. W skład zwycięskiego konsorcjum wchodzą KAFAR Bartłomiej Sztukiert z Zielonki, spółka HIBNERYT z Ostrowca Świętokrzyskiego, spółka Auto Podlasie z Siedlec, spółka Auto Special, oddział Sobiesław Zasada z Warszawy. Wojsko otrzyma w latach 2019 -2022 55 sztuk pojazdów oraz 105 przyczep. Cena wynosi nieco ponad 33 mln złotych. Nie podano marki pojazdu, ale najprawdopodobniej będą to specjalistyczne wersje wozów Volkswagen lub Toyota.

 

Do Wojsk Obrony Terytorialnej dostarczono 3 zestawy miniaturowych bezzałogówców FlyEye za cenę 10,3 mln złotych. Podpisana umowa może zostać rozszerzona o kolejne 10 kompletów. W skład zestawu wchodzą 4 bezzałogowce oraz wyposażenie, które umożliwia odbieranie sygnału, sterowanie lotem itp. Dostawcą dronów jest WB Electronics.

 

Dokonano także postępu w pracach nad pozyskaniem systemu minowania narzutowego Baobab-K. Wykonania prototypu i dokumentacji technicznej DTW (Dokumentacji Technicznej Wyrobu) podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Huta Stalowa Wola S.A. Koszt umowy to 19,9 mln złotych, a czas jej wykonania to 36 miesięcy. Zadaniem systemu minowania narzutowego ma być szybkie stawianie zapór minowych w celu spowolnienia lub zatrzymania wojsk nieprzyjaciela.

 

Ostatni ogłoszony przez MON przetarg dotyczy zakupu mostów pontonowych w maksymalnej liczbie 10 kompletów. Zakładany termin realizacji zamówienia to październik 2022 roku. Mosty mają pozwolić na pokonanie przeszkody o szerokości nie mniejszej niż 100 metrów. Zestawy będą przystosowane do transportu pojazdów gąsiennicowych o masie do 63,5 tony, w tym czołgów Leopard 2.

 

Spółka Rheinmetall przekazał zakładom Bumar-Łabędy pierwsze przedseryjne czołgi Leopard 2PL, które są zmodernizowaną wersją czołgów Leopard 2A4. Pierwsza partia 5 czołgów została wyremontowana w niemieckiej spółce, kolejne 12 sztuk będzie modernizowane w zakładach Buma-Łabędy we współpracy z niemieckim koncernem. Kolejne wozy będą remontowane już samodzielnie w latach 2019-2021. Łącznie zmodernizowane zostaną 142 polskie czołgi.