CPK powstanie... we Frankfurcie
Linnaea Mallette/publicdomainpictures.net

CPK powstanie... we Frankfurcie

  • Dodał: Poinformowani .pl
  • Data publikacji: 07.09.2024, 12:58

Do 2030 roku niemiecka linia lotnicza Lufthansa Cargo planuje stworzyć we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy hub przeładunkowy w Europie. Inwestycja opiewająca na 600 milionów euro (ponad 2,5 miliarda złotych) obejmuje budowę nowego centrum cargo, które zajmie 330 tysięcy metrów kwadratowych, czyli równowartość 46 boisk piłkarskich. Projekt nosi nazwę „LCCevo” i porównywany jest do planowanego od wielu lat polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Lufthansa Cargo – Nowy hub przeładunkowy we Frankfurcie

Dnia 5 września 2024 roku Lufthansa Cargo oficjalnie rozpoczęła budowę nowego centrum cargo we Frankfurcie. Inwestycja ta ma na celu modernizację dotychczasowego obiektu, aby uczynić go kluczowym węzłem przeładunkowym w Europie. Projekt przewiduje budowę nowoczesnych magazynów, w tym 42-metrowego magazynu wysokiego składowania. Dzięki tym zmianom lotnisko we Frankfurcie ma stać się „sercem regionu”, co podkreślił Kaweh Mansoori, minister gospodarki Hesji.

Niemieckie „CPK” – konkurencja dla Polski?

Projekt Lufthansy Cargo często porównywany jest do polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który wciąż jest na etapie planowania. Inwestycja w niemiecki port cargo budzi emocje również w Polsce, zwłaszcza w kontekście dyskusji o opóźnieniach związanych z realizacją CPK. Politycy opozycji, tacy jak Mariusz Błaszczak, krytykują decyzje rządu w sprawie CPK, zarzucając spłacanie „długów wobec Niemiec” i wytykając straty dla polskiej gospodarki, które mogą wynieść 200 miliardów złotych do 2060 roku.

Znaczenie inwestycji we Frankfurcie dla rynku cargo

Ashwin Bhat, szef Lufthansa Cargo, podkreśla, że nowoczesna infrastruktura jest niezbędna, aby sprostać globalnym wyzwaniom i zmieniającym się potrzebom klientów. Lufthansa Cargo planuje także zmiany w swojej strategii na rynku polskim. Firma ogłosiła, że od 2024 roku zamierza obsługiwać loty cargo między Frankfurtem a Warszawą lub Katowicami co najmniej 2-3 razy w tygodniu, co znacznie przyspieszy transport towarów między Niemcami a Polską. W ciągu ostatniego roku udział Lufthansy Cargo na polskim rynku podwoił się, osiągając poziom 19,57%.

Lufthansa Cargo inwestuje w przyszłość

Inwestycja Lufthansy Cargo we Frankfurcie jest częścią szerszej strategii rozwoju i optymalizacji operacji lotniczych w Europie. Projekt „LCCevo” ma na celu nie tylko zwiększenie wydajności i jakości obsługi, ale także stworzenie przyjaznych dla środowiska procesów.

 

Nowoczesna infrastruktura, taka jak 42-metrowy magazyn wysokiego składowania, przyczyni się do zrównoważonego rozwoju oraz zwiększy konkurencyjność niemieckiego portu. Całkowita modernizacja centrum ma zakończyć się do 2030 roku, bez przerywania codziennych operacji, co umożliwi płynne przejście na nowe technologie.

 

Inwestycja Lufthansa Cargo we Frankfurcie umocni pozycję tego miasta jako centralnego węzła transportowego Europy. W obliczu opóźnień realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce, niemiecka inwestycja staje się wyzwaniem dla polskiego sektora lotniczego i logistyki. Projekt „LCCevo” nie tylko wzmacnia znaczenie Frankfurtu na arenie międzynarodowej, ale również pokazuje, jak istotne są innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne w kontekście globalnych napięć i dynamicznie zmieniającego się rynku.