Do końca roku mają zakończyć się prace na trasie Warszawa - Poznań
MichaelGaida/Pixabay

Do końca roku mają zakończyć się prace na trasie Warszawa - Poznań

  • Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 08.01.2023, 12:53

Możliwe, że do końca 2023 roku zakończą się trwające już 5 lat prace modernizacyjne na trasie kolejowej łączącej Warszawę i Poznań. Projekt miał według pierwotnych planów dobiec końca w 2020 roku. Ponadto jego koszt to ok. 2,2 mld PLN i nie ma na celu skrócenia czasu podróży.

 

Już 5 lat trwają Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz, które zostały podzielone na 3 części: LCS Konin, LCS Kutno, LCS Łowicz.

 

Za odcinek LCS Konin odpowiedzialna była firma Torpol, która zakończyła swoje prace wraz z końcem sierpnia 2020 roku. Wartość kontraktu na ten odcinek przekroczyła 1 mld PLN brutto. Za odcinek LCS Kutno odpowiadało konsorcjum ZUE, Budimex (lider), STRABAG, a prace udało się zakończyć w październiku 2020 roku. Wartość umowy opiewała na kwotę blisko 800 mln PLN brutto. Za odcinek LCS Łowicz odpowiadało konsorcjum Trakcji (lider) z hiszpańską Comsą, a prace nadal trwają, zaś wartość kontraktu opiewa na kwotę 513 mln PLN brutto.

 

Zatem do zakończenia prac na linii E 20 potrzeba jeszcze dopięcia na ostatni guzik działań na ostatnim z wymienionych odcinków. Według treści zawartej umowy Trakcja powinna była zakończyć prace do października 2020 roku. Teraz wiele wskazuje na to, że maksymalne opóźnienie wyniesie ok. 3 lata:

 

Z informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wynika, że zakończenie wszystkich prac w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz” planowane jest w IV kwartale 2023 roku - poinformował Wiceminister Infrastruktury, Rafał Weber.

 

Czy modernizacja przyczyni się do skrócenia czasu podróży między Warszawą i Poznaniem? Niezupełnie. Obecnie najszybszy pociąg jedzie między tymi miastami przez 2 godziny i 50 minut. Pierwotnie zakładano, że po zakończeniu prac czas ten będzie wynosić 2 godziny i 20 minut, natomiast przed ich rozpoczęciem, gdy obowiązywał rozkład jazdy 2015/16, podróż trwała 2 godziny i 25 minut. Można zatem policzyć, że skrócenie jazdy o minutę kosztowało ok. 440 mln PLN. PKP Polskie Linie Kolejowe zaznaczają jednak, że priorytetem nie był czas przejazdu, ale zwiększenie przepustowości linii kolejowej poprzez m.in. zabudowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację sieci trakcyjnej i systemu zasilania, co pozwoli m.in. na poszerzenie oferty przewozowej, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do wymogów technicznych specyfikacji interoperacyjności UE poprzez wyeliminowanie barier dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

 

Trzeba też pamiętać, że trwają inne inwestycje, które będą miały wpływ na przejazdy między Warszawą i Poznaniem. Chodzi o roboty na terenie warszawskiego węzła kolejowego, przede wszystkim w rejonie dworca Warszawa Zachodnia.

Źródło: nakolei.pl
Karol Truszkowski – Poinformowani.pl

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.