Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko BMW, VW i Daimlerowi
Mihis Alex/Pexels

Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko BMW, VW i Daimlerowi

  • Data publikacji: 18.09.2018, 18:37

18 marca Komisja Europejska rozpoczęła śledztwo przeciwko koncernom BMW, Daimler i grupie VW (Volkswagen, Audi, Porsche). Dochodzenie ma potwierdzić czy doszło do zmowy, mającej na celu uniknięcie konkurencji pomiędzy firmami, w sprawie wdrażania technologii ograniczających emisję szkodliwych związków w silnikach napędzanych benzyną i olejem napędowym. 

 

Pierwsze inspekcje zostały przeprowadzone przez Komisję Europejską w październiku 2017 roku. Kontrole zostały przeprowadzone w siedzibach BMW, Daimler, Volkswagen i Audi w Niemczech, w ramach wstępnych dochodzeń dotyczących możliwej zmowy pomiędzy producentami. 

 

Śledztwo ma ustalić, czy doszło do nielegalnych ustaleń w sprawie systemów SRC i OPF. Zadaniem systemów SRC jest ograniczanie emisji tlenków azotu w samochodach z silnikami Diesla, OPF ma natomiast redukować emisję cząstek stałych w silnikach benzynowych. Podstawą dla wszczęcia dochodzenia jest artykuł 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który zakazuje firmom tworzenia karteli, narzucania obostrzeń i zmów w celu ograniczania lub kontrolowania rozwoju technologicznego.

 

- Komisja bada, czy BMW, Daimler i VW zgodziły się nie konkurować ze sobą w sprawie opracowania i wdrożenia ważnych systemów, mających ograniczyć emisję szkodliwych czynników w samochodach osobowych napędzanych benzyną i olejem napędowym. Technologie te mają na celu uczynienie samochodów osobowych mniej szkodliwymi dla środowiska: jeśli podejrzenia się potwierdzą, zmowa ta oznacza odmowę możliwości zakupu samochodów emitujących mniej zanieczyszczeń, mimo że technologia jest dostępna dla producentów - mówiła Komisarz Margrethe Vestager odpowiedzialna w KE za konkurencję.

 

Według informacji podanych przez Komisję, jak do tej pory nie ma dowodów na to, że firmy dopuściły się złamania prawa. Śledztwo ma być przeprowadzone w trybie pilnym. 

 

 

Źródło: Komisja Europejska