Droższe bilety kolejowe od 12 grudnia

  • Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 08.12.2021, 12:22

Już 12 grudnia zostanie wprowadzony nowy rozkład jazdy pociągów. Niektórzy przewoźnicy ogłosili, że przy tej okazji podniosą ceny swoich biletów, a wśród powodów podają m.in. wzrost cen energii elektrycznej, pandemię i przeprowadzane inwestycje. Na podwyżki zdecydowały się Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie czy Koleje Dolnośląskie.

 

Koleje Mazowieckie poinformowały, że pierwszy raz od lutego 2020 roku zmieniają swój cennik. W uzasadnieniu czytamy:

 

Jest to spowodowane m.in. rosnącą inflacją – prognozowana na koniec tego roku może wynieść nawet 8 proc. – drastyczną podwyżką cen energii, podwyżką płacy minimalnej, a także wzrostem kosztów związanych z wymianą części, podzespołów, elementów zamiennych do taboru kolejowego. W związku z tym, spółka Koleje Mazowieckie została zmuszona do podjęcia decyzji o podwyżce cen biletów o 5 proc., od 12 grudnia 2021 r.

 

Kształt nowego rozkładu jazdy KM jest uwarunkowany wieloma pracami modernizacyjnymi w regionie. Na odcinku Sochaczew – Łowicz Główny nadal będzie uruchamiana zastępcza komunikacja autobusowa. Niektóre pociągi będą kursować do/ze stacji Warszawa Główna z powodu prac na stacji Warszawa Zachodnia. Ze względu na budowę tunelu w Zielonce ruch na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka będzie odbywać się po jednym torze.

 

Polregio podwyższy ceny biletów jednorazowych i okresowych dla taryfy podstawowej, a także taryfy RAZEM na przejazdy pociągami REGIO, interREGIO i superREGIO, w tym opłat dodatkowych oraz opłat manipulacyjnych.

 

Liczymy na zrozumienie pasażerów, w tym roku już dokonaliśmy zakupu zmodernizowanych składów, a w najbliższym czasie rozpoczniemy zakup nowego taboru, co znacząco poprawi komfort podróży na obsługiwanych przez POLREGIO trasach – przekazała spółka, która od trzech lat nie korygowała taryfy przewozowej.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, odpowiedzialny za organizację przewozów kolejowych w regionie, zapowiedział podniesienie cen biletów o ok. 10 proc. Powodem jest wzrost cen energii elektrycznej i paliwa, a także trwająca pandemia. Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Leszek Donna zwrócił uwagę na spadek liczby pasażerów o 25 proc. w 2020 roku. Do taryfy zostanie wprowadzony bilet tygodniowy imienny w relacji tam i z powrotem, który ma być bardziej korzystny od biletu miesięcznego dla osób, które pracują hybrydowo.

 

Koleje Wielkopolskie zapowiedziały podniesienie cen biletów o 10 proc., a także podniesienie kar za przejazdy bez ważnych biletów (z 225 do 245 PLN). Nowa taryfa dotyczyć będzie biletów jednorazowych, okresowych oraz w ramach oferty Bus-Tramwaj-Kolej:

 

Wydatki związane z zakupem energii elektrycznej, paliw oraz części zamiennych do taboru są największymi pozycjami w budżecie wielu przewoźników kolejowych, w tym również Kolei Wielkopolskich. Biorąc pod uwagę ich znaczący wzrost, chcąc jednocześnie rozwijać ofertę przewozową i podwyższać jakość świadczonych usług – podjęta została decyzja o zmianie cen biletów.

 

Koleje Dolnośląskie również zamierzają zmienić ceny. Wzrost będzie wynosić średnio 10 proc. w stosunku do dotychczasowej taryfy. Zmiany dotkną taryfę podstawową, a także stałe oferty oraz promocje.

 

Koleje Śląskie wprowadziły w maju pierwszą zmianę, z zapowiadanych trzech, w swojej taryfie przewozowej. Była to pierwsza kompleksowa zmiana cenników od pięciu lat oraz ich pierwsza istotna przebudowa od początku istnienia tego przewoźnika. Należy spodziewać się, że wkrótce nastąpi kolejna podwyżka cen biletów.

 

Koleje Małopolskie podniosły w sierpniu ceny biletów średnio o 10 proc. (bilety jednorazowe) i o 10 PLN (bilety okresowe). Natomiast od 1 września obowiązuje opłata w wys. 2 PLN za wydanie biletu w pociągu (tylko w przypadku zakupu, gdy kasa biletowa na stacji wyjazdu jest czynna). Zmiany w taryfie były spowodowane wzrostem kosztów wynikających z rozwoju oferty przewozowej, a także koniecznością sfinansowania kolejnych inwestycji, w tym zakupu nowego taboru.

 

Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak, zapowiedział, że PKP Intercity nie planuje wprowadzenia zmian w ofertach handlowych na moment wdrożenia nowego rocznego rozkładu jazdy.

Źródło: nakolei.pl
Karol Truszkowski – Poinformowani.pl

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.