UOKiK: postępowanie ws. naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przeciwko T-Mobile Polska
- Dodał: Beata Pożarycka-Pamuła
- Data publikacji: 20.10.2021, 21:56
Sprawa dotyczy płatnych serwisów aktywowanych z wykorzystaniem direct billing. Wielu konsumentów skarżyło się na przypadkowe uruchomienie różnych subskrybcji i jednorazowych usług podczas przeglądania internetu. Dowiadywali się o tym dopiero z rachunków, które nie były wystarczająco opisane, by dowiedzieć się, za co konkretnie zostały naliczone opłaty. Podobne zarzuty Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił też Orange Polska.
Aby rozpocząć korzystanie z płatnych usług, wystarczyło przypadkowo kliknąć w reklamę. Mimo że wiele osób nie było świadomych, że je aktywowały - T-Mobile automatycznie naliczał płatności do rachunku. Zdaniem operatora, płatne usługi uruchamiały się po kliknięciu przycisku zamawiam i płacę. Konsumenci jednak w skargach składanych do UOKiK wskazywali na co innego.
- Zgodnie z dobrym obyczajem, pobieranie dodatkowych opłat jest możliwe tylko na podstawie uprzedniej, wyraźnej woli konsumenta - wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Takiego potwierdzenia można udzielić wpisując hasło, podając numer PIN czy też wysyłając SMSa o określonej treści. Za zgodę taką, nie można z pewnością uznać jedynie przypadkowego kliknięcia. Co więcej, UOKiK zarzuca operatorowi brak przedstawiania konkretnych informacji, dzięki którym można się zorientować, za jakie usługi klient ma zapłacić i jaki podmiot je świadczy. Na rachunkach pojawiały się wyłącznie zdawkowe informacje typu: inne opłaty - zakupy elektroniczne/usługi elektroniczne czy usługi premium.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce grozi kara do 10% ubiegłorocznego obrotu.