Z Łodzi do Warszawy w 45 minut. Podpisano umowę ws. linii dużych prędkości

  • Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 08.06.2021, 21:21

7 czerwca spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na prace przygotowawcze do I etapu do budowy Kolei Dużych Prędkości. Budowa KDP umożliwi przejazd pociągów z prędkością 250 km/h.

 

Podczas konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki wraz z wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem rządu ds. CPK Marcinem Horałą oraz prezesem spółki CPK Mikołajem Wildem przedstawili stan przygotowań do budowy linii kolejowych CPK. Kolej Dużych Prędkości swój bieg zacznie na stacji Warszawa Zachodnia i będzie biegnąć w stronę Wrocławia, CPK, Łodzi i Poznania.

 

Pierwszy etap, na którego prace przygotowawcze podpisano 7 czerwca umowę, obejmie połączenie Warszawa-Łódź-CPK. To prawie 140-kilometrowy odcinek. Budowa KDP umożliwi dojazd z Warszawy do CPK w 15 minut, a do Łodzi – 45 minut. Rozpoczęcie robót zaplanowano na 2023 rok, a ich zakończenie na 2027 rok (co zbiegnie się z otwarciem Portu Solidarność). Założenia projektowe umożliwią w przyszłości podniesienie prędkości pociągów aż do 350 km/h. Prace przygotowawcze będą trwać około 10 miesięcy.


- Zawarta dziś pierwsza umowa realizacyjna to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni, przygotowując nowy system komunikacyjny Polski, którego sercem będzie CPK. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 

W skali całej Polski w trakcie prac przygotowawczych są już w sumie ok. 743 km nowych linii kolejowych CPK. W ciągu ostatnich dni spółka wskazała wykonawców sześciu z ośmiu przetargów na tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe). Jednocześnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK, a także projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK (dla pociągów jadących od strony Warszawy i CPK zacznie się w tym samym miejscu co drążony obecnie przez PKP PLK tunel aglomeracyjny i regionalny – na stacji Łódź Fabryczna).

 

Zakres i postępy prac będą na bieżąco udostępniane w serwisie kolejnapolske.pl oraz w mediach społecznościowych pod hasztagiem #KolejNaPolske.

Źródło: WPR24
Karol Truszkowski – Poinformowani.pl

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.