Kary za ''fake newsy''? Brytyjscy parlamentarzyści ostrzegają
pixelcreatures/pixbay

Kary za ''fake newsy''? Brytyjscy parlamentarzyści ostrzegają

  • Dodał: Adam Majchrzak
  • Data publikacji: 28.07.2018, 12:10

Komisja parlamentarna w Wielkiej Brytanii uważa, że wyborcy są atakowani poprzez szkodliwą manipulację wiadomościami, co negatywnie odbija się na poglądach politycznych wielu osób. Po analizie dokonanej przez brytyjski Komitet ds. Cyfrowych, kulturowych, medialnych i sportowych (DCMS), parlamentarzyści stwierdzili, iż należy wytoczyć odpowiednie kary za kreowanie i rozprzestrzenianie ''fake newsów''. 

Brytyjscy prawodawcy twierdzą, że portale społecznościowe powinny ponosić kary finansowe za rozpowszechnianie nieprawdziwych treści, a także tych, które wykorzystują informacje o użytkownikach w sposób niejawny. Odnosi się to również do niedawnej afery z firmą Cambridge Analityca, w której posłużono się danymi wielu użytkowników w celu manipulowania wynikami wyborczymi w Stanach Zjednoczonych. Polegało to na dostosowywaniu informacji pod użytkownika w taki sposób, by przekonać go do określonej decyzji. 

- Firmy takie jak Facebook ułatwiały programistom pobieranie danych użytkowników i wdrażanie ich w innych kampaniach bez ich wiedzy i zgody - powiedział Damian Collins, przewodniczący DCMS.

Platformy takie jak Facebook i YouTube zarzekają się, iż są jedynie ''platformą'', a nie wydawcą treści w swoich serwisach. W związku z tym komisja wyraziła potrzebę utworzenia pośredniego podmiotu, który funkcjonuje jako miejsce do publikacji i publikator w jednym. 

- Stoimy w obliczu kryzysu w naszej demokracji - w oparciu o systematyczne manipulowanie danymi, aby wspierać nieustanne ukierunkowywanie obywateli poprzez kampanie dezinformacyjne i wiadomości o nienawiści - mówi Collins.

 

Obecnie planuje się wprowadzenie następujących rozwiązań, które pomóc mają w walce z nieodpowiednimi treściami:

  • utworzenie publicznej listy reklam politycznych, 
  • nadanie cyfrowego ''nadruku'', który będzie informować o tym, iż dana reklama jest polityczna, 
  • odpowiedzialność portali za wprowadzanie w błąd i manipulacje treściami, 
  • grzywny związane z oszustwami wyborczymi powinny zostać zwiększone, 
  • edukacja społeczeństwa, mająca zapobiegać podatności na zmanipulowane treści. 

 

 

Adam Majchrzak

Student Bezpieczeństwa Narodowego na Uniwersytecie Gdańskim. Redaktor portalu Poinformowani.pl oraz założyciel strony weryfikuj.info, której przeznaczeniem jest sprawdzanie fake newsów. Na co dzień zainteresowany technikami manipulacji oraz street workoutem.