Centralny Port Komunikacyjny: nowe informacje w sprawie przygotowań do budowy
MichaelGaida/pixabay

Centralny Port Komunikacyjny: nowe informacje w sprawie przygotowań do budowy

  • Data publikacji: 07.03.2021, 19:23

Kiedy 12 października 2018 roku premier Mateusz Morawiecki powołał spółkę CPK, w mediach zrobiło się bardzo głośno o tej inwestycji. Kolejne miesiące mijały, a wraz z nimi opadały emocje i zainteresowanie opinii publicznej tym projektem. Po niemal trzech latach od powołania do życia spółki CPK wiele osób zastanawia się nad tym, czy prace posuwają się do przodu. 5 marca 2021 roku Marcin Horała, poseł PiS i pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, poinformował o aktualnym stanie przygotowań do budowy CPK.

 

Najpierw dowiedzieliśmy się, że w lutym CPK sp. z o.o. podpisało porozumienie z południowokoreańskim lotniskiem Seul-Inczon. Umowa odnosi się do kwestii doradztwa strategicznego przy budowie i późniejszym funkcjonowaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

Drugą informacją, jaka została podana, jest to, że do końca 2021 r. zostaną zakończone inwentaryzacje środowiskowe. Trwają one już od kilkunastu miesięcy i są przeprowadzane na terenie planowanej budowy. Jest to obowiązkowy i długotrwały proces mający na celu sprawdzenie, czy planowana inwestycja nie wpłynie w krytyczny sposób na środowisko naturalne i zwierzęta je zamieszkujące. Sprawdzany teren jest sześciokrotnie większy niż ten potrzebny do budowy lotniska. Po zakończeniu inwentaryzacji środowiskowej zostanie wydana opinia, która pozwoli wybrać najbardziej optymalne miejsce, z sześciu branych pod uwagę.

 

Poseł Horała poinformował również o przeprowadzanym studium wykonalności 3 elementów: pierwszych 700 km linii szybkiej kolei, terenu węzła komunikacyjnego i terenu samego lotniska. Ma to na celu uniknięcie bezpośredniego przechodzenia od fazy koncepcyjnej do projektu technicznego, bez uprzedniego stopniowego zbadania inwestycji i alternatywnych sposobów jej realizacji.

 

Okazało się także, że na początku roku 2021 zakończono drugie konsultacje w sprawie strategicznego studium lokalizacyjnego. Sprawdzono to, jak nowe linie komunikacyjne w Polsce wpłyną na środowisko naturalne. Pozytywna zgoda w tym aspekcie była niezbędna do pozyskania dofinansowania z Unii Europejskiej na budowę: dróg szybkiego ruchu, autostrad i szybkiej kolei.

 

Trwa także program dobrowolnych nabyć gruntów pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spowoduje to ograniczenie stopnia wywłaszczenia terenów pod budowę. Pod adresem Program dobrowolnych nabyć mieszkańcy mogą zgłaszać się samodzielnie i negocjować bardziej atrakcyjne ceny sprzedaży swoich działek. Rząd zapowiedział, że przy wywłaszczaniu gruntów, rekompensaty finansowe nie będą tak atrakcyjne, jak te osiągnięte w trakcie polubownych negocjacji.

 

Określony został również dokładnie sposób finansowania budowy CPK. Pieniądze będą pozyskane z kapitału zakładowego spółki, obligacji korporacyjnych, obligacji skarbu państwa oraz kredytów bankowych. Spowoduje to pozostawienie udziałów większościowych lotniska w polskich rękach. Taki sposób finansowania został wybrany również ze względu na przesunięte w czasie płatności. Rząd docelowo chce, by spłata zobowiązań zaciągniętych na budowę lotniska nastąpiła w momencie, gdy będzie ono już funkcjonowało i na siebie zarabiało. Z drugiej strony, budowa linii kolejowych zostanie sfinansowana w większości ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i w minimalnym stopniu z budżetu państwowego.

Źródła: Radio Wnet, CPK.pl