Przedsiębiorca na równi z konsumentem - nowelizacja ustawy o prawie konsumenckim
pxhere.com

Przedsiębiorca na równi z konsumentem - nowelizacja ustawy o prawie konsumenckim

  • Data publikacji: 03.01.2021, 14:24

Już od 1 stycznia 2021 roku w życie weszła nowelizacja prawa konsumenckiego. Wprowadza zmiany w prawach dotychczas przeznaczonych tylko dla konsumentów – teraz będą przysługiwać również przedsiębiorcom. Skorzystają na zmianach jednoosobowe działalności gospodarcze, a spółki handlowe niestety już nie. Sprzedawców czeka szereg zmian w regulaminie dotyczącym zakupów dokonywanych na faktury.  

 

Zmiany w ustawie dotyczącej prawa konsumenckiego wprowadzone wraz z początkiem 2021 roku gwarantują przedsiębiorcom kilka przywilejów, wcześniej zarezerwowanych wyłącznie dla konsumentów. Będą mogli skorzystać z prawa odstąpienia od umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny i ponoszenia z tego tytułu dodatkowych kosztów oraz skorzystać z przepisów dotyczących regresu. Dodatkowo, będą mieli możliwość skorzystania z ochrony wynikającej z rękojmi.

 

Aby jednak nowelizacja dawała przedsiębiorcy profity, musi to być jednoosobowa działalność gospodarcza oraz zawierana umowa nie może mieć dla niego charakteru zawodowego. Musi jednak wiązać się z prowadzoną przez niego działalnością. Dla przykładu, może być to zakup dystrybutora wody do swojego biura.

 

Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego czy też spółki prawa handlowego nie podlegają pod nowe przepisy i niestety nie będą mogły z nich skorzystać.

 

Przez wprowadzane zmiany również na sprzedawców zostały nałożone nowe obowiązki. Konieczne będą zmiany w regulaminach sklepów dotyczące przedsiębiorców biorących  faktury, przez co obowiązkowa będzie dodatkowa weryfikacja, w jakim charakterze są robione zakupy i przez kogo.