Warszawa Zachodnia: umowa na przebudowę podpisana
Adrian Grycuk

Warszawa Zachodnia: umowa na przebudowę podpisana

  • Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 08.07.2020, 13:24

Podpisano umowę na wielki remont Dworca Zachodniego w Warszawie. Jego koszt wyniesie ok. 2 mld PLN i do 2023 roku będzie powodować utrudnienia w ruchu pociągów. Inwestycja da 500 miejsc pracy i będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Celem jest zapewnienie pasażerom komfortu i bezpieczeństwa związanych z podróżowaniem, a także uczynienie Warszawy Zachodniej najnowocześniejszym dworcem kolejowym w Polsce, co wpłynie nie tylko na ruch w stolicy, ale też na Mazowszu i w całej Polsce.

 

7 lipca przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Budimexu podpisali umowę o łącznej wartości niemal 2,4 mld PLN (netto trochę ponad 1,9 mld PLN) na generalną przebudowę Dworca Zachodniego. W ramach modernizacji planuje się zadaszenie peronów, montaż ruchowych schodów i wind, przebudowę ok. 30 km torów, 130 rozjazdów i sieci trakcyjnej, wzniesienie kładki łączącej Wolę z Ochotą, a także budowę podziemnego przystanku tramwajowego i dodatkowego peronu od strony ul. Tunelowej. Poruszanie się po obiekcie ma zostać ułatwione przez precyzyjne oznakowania i nowy system informacji pasażerskiej. Istniejący tunel zostanie poszerzony i wydłużony do peronu linii obwodowej:

 

- W ramach przedsięwzięcia mają powstać także nowe perony i zmodernizowana hala dworcowa, dzięki którym zwiększy się zdolność przepustowa tej stacji, a pasażerom będzie się podróżowało o wiele bardziej komfortowo - powiedział Dariusz Blocher, prezes Budimexu.

 

Minister Andrzej Adamczyk zapowiedział przy podpisywaniu umowy, że przebudowa Warszawy Zachodniej będzie rewolucją na mapie transportowej Warszawy. Pojawić się ma więcej pociągów dalekobieżnych i podmiejskich. Przebudowa umożliwi też zorganizowanie bezpośrednich kursów Piaseczno - Legionowo i Legionowo - Lotnisko Chopina.

 

Tramwaje będą dojeżdżać pod dworzec tunelem, który będzie przebiegać pod Parkiem Zachodnim, a jego długość będzie wynosić 500 m. Jego wyjazd i kolejny przystanek będą znajdować się między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku na wys. hotelu Ibis. Potem tory będą biec do ul. Grójeckiej, skąd tramwaje pojadą do Centrum, Okęcia lub na pętlę Banacha. Stacja pod dworcem ma przypominać stację metra i znajdować się na poziomie -2 w pobliżu peronu WKD. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący perony kolejowe.

 

- Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie tej trasy podpisaliśmy w styczniu 2020 roku. Już w przyszłym roku gotowe będą projekty i pozwolenie na budowę - poinformował stołeczny ratusz.

 

Prace na Dworcu Zachodnim mają zakończyć się w 2023 roku. Co do tego czasu? Ruch kolejowy i obsługa pasażerów nie będą wstrzymane, natomiast etapami będą czasowo zamykane kolejne perony.

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.