Ruszyły przetargi na III linię metra i nowe stacje na I linii

  • Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 22.05.2019, 08:00

III linia metra połączy stację Stadion Narodowy z Gocławiem. Istnieje kilka wariantów przebiegu trasy. Natomiast na centralnym odcinku I linii mają powstać dwie nowe stacje. Ogłoszenia przetargów na obie inwestycje pojawiły się na oficjalnej stronie Metra Warszawskiego.

 

Pierwszy z rozpisanych przetargów ma być początkiem stworzenia III linii metra. Celem opracowania studium technicznego jest udzielenie odpowiedzi na pytania dot. przebiegu trasy i lokalizacji jej stacji. Linia ma połączyć istniejący już przystanek Stadion Narodowy z projektowaną stacją Gocław. Odcinek ma zatem w całości znajdować się na prawym brzegu Wisły. Ponadto w ramach inwestycji ma powstać stacja techniczno-postojowa Kozia Górka. Przeanalizowane zostaną kwestie założeń lokalizacyjnych, technicznych, własnościowych oraz szacunków poniesionych kosztów. To z kolei otworzy drogę do przeprowadzenia badań geologicznych, opracowania studium wykonalności, a także projektów koncepcyjnych i budowlanych. Sprawę komentuje prezydent Rafał Trzaskowski:

 

- Postawiliśmy pierwszy krok zbliżający nas do budowy III linii metra w Warszawie. Wkrótce dowiemy się, który z proponowanych przez nas wariantów przebiegu linii M3 na Pradze-Południe jest zdaniem inżynierów najbardziej optymalny. Wyniki ich prac powinniśmy poznać za około 12 miesięcy, a wstępny raport już po 3 miesiącach.

 

III linia warszawskiego metra istnieje w planach już od lat 70. i 80. XX wieku. Wówczas opracowana trasa zakładała połączenie Gocławia z Okęciem. Szczegóły dopracowano dopiero w XXI wieku. Początek linii ma stanowić obecnie nieeksploatowany wschodni peron stacji Stadion Narodowy (zachodni stanowi element II linii). Do szczegółowej analizy w ramach studium technicznego wskazano:

  • wariant I - przebieg na odcinku: stacja C14 "Stadion Narodowy" - stacja E6 "Gocław", wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka - zgodnie z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP);
  • wariant II - przebieg na odcinku: stacja C14 "Stadion Narodowy" - stacja E5 "Gocław", wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka - zgodnie z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego;
  • wariant III - przebieg na odcinku: stacja C14 "Stadion Narodowy" - stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka - zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez autorów opracowania.

Termin składania ofert w tym postępowaniu mija 25 czerwca.


Drugi przetarg dotyczy wykonania prac przedprojektowych i projektu budowlanego dla stacji Plac Konstytucji oraz Muranów na I linii metra. W ramach tej inwestycji ma zostać też przebudowana infrastruktura towarzysząca. Pierwszy z wymienionych przystanków ma znaleźć się między stacjami Centrum i Politechnika - pod ul. Marszałkowską na odcinku od Placu Konstytucji do ul. Wilczej. Natomiast stacja Muranów powstanie między Dworcem Gdańskim i Ratuszem Arsenał - pod ul. gen. Andersa na odcinku od ul. Anielewicza do ul. Stawki, w rejonie skweru Edelmana.

 

Pomysł na zbudowane tych stacji również nie jest nowością. Debatowano o nich już przeszło 30 lat temu. Wówczas zrezygnowano z budowy z powodów finansowych. Teraz miasto postanowiło wrócić do planów sprzed kilku dekad. W oficjalnym ogłoszeniu czytamy:

 

- Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawiłaby się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów. Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynęłoby na częstotliwość kursowania pociągów na I linii metra.

 

Termin składania ofert w tym postępowaniu mija 24 czerwca, natomiast inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2026 roku.

Karol Truszkowski – Poinformowani.pl

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.